Prežívame turbulentnú dobu (koľkokrát už…), v NR SR je „konsolidačný“ návrh zákona, ktorý vymedzí základné rámce a kritériá pre návrh Štátneho rozpočtu na rok 2026. K tomu ľudia v uliciach, niektorí nespokojní, niektorí neinformovaní, niektorí zvedaví a niektorí najmä tí na tribúnach skúšajú čo si môžu dovoliť.
Konsolidácia – čarovný terminus technicius, ktorý reálne musí splniť a naplniť vždy len aktuálna vládna moc. Tá súčasná ( tzv. „menšie zlo“) nasr…dila Slovákov v prvom kole najprv transakčnou daňou, zvýšením DPH na vyprané potravinové komodity ako sladené nápoje a pod., zaviedla chaos v účtovaní DPH pri tom istom jedle podávanom v reštaurácii a pri okienku „take away“….. Zároveň sa jedným dychom dozvedáme, že MO SR bude stavať nemocnicu v Prešove a MZ SR bude stavať Národnú univerzitnú nemocnicu M.R.Štefánika v úplne novej lokalite V Bratislave a definitívne končí projekt Rászochy. Tie Rázsochy, kde len od augusta 2017 až do Decembra 2022 bolo podľa Centrálneho registra zmlúv minutých na rôzne účely 27 647 325,-€. To len za uvedených 5 rokov. Len pre osvieženie pamäte projekt Rászochy vyhral architektonickú súťaž v roku 1970!! Slovensko potrebuje konsolidovať? My pokojne vyhodíme von oknom 27 mil. € za 5 rokov beztrestne? My pokojne vyhodíme niekoľko sto mil. € za odmietnutý projekt von oknom len tak?
Následne sa minister financií Kamenický pri obhajobe druhej „vlny“ konsolidácie vyjadrí, že zrušením niekoľkých sviatkov Slovenská ekonomika bude bohatšia o 150 mil. € za jeden deň. Dovolil by som si pochybovať, pretože ako občan, ktorý si potrebuje v ten deň nakúpiť, tak tie isté peniaze miniem deň predtým alebo potom. Ako ekonomicky uvedomelý si uvedomujeme všetci, že nepretržité prevádzky priemyselného charakteru, kde odstávka technológií na jeden deň spôsobí väčšie škody ako zaplatiť mzdy pracovníkom v deň prac. pokoja, taktiež sviatky nepoznali lekári, zamestnanci verejnej dopravy a pod..
Podobný charakter je výroba automobilov na Slovensku. Keďže až na malé výnimky sú to všetko logisticky prepojené subjekty v režime „just in time“, nie je možné výrobu obmedziť na jeden deň. Všetky automobilky dokonca pracujú v zmenovom režime – ranná, poobedná a nočná zmena. Preto je až zarážajúce, že minister financií je úplne ticho, keď jeden z takýchto subjektov – automobilka Jaguár – Land Rover už takmer mesiac nič nevyrába. Dúfam, že uvedený blog si stihnú prečítať poslanci NR SR ešte pred hlasovaním o konsolidácii. Jeden deň sviatku 150 mil.€ – 30 dní ???? ticho.
Oficiálna verzia odstávky prezentovaná našim „mainstreamom“ je, že čínsky hackeri… Naozaj? Keď údajný ukrajinec platený Ruskom hackol slovenský Katastrálny úrad, tak za pár dní, sme to mali pod kontrolou, po týždni až na niektoré preťažené uzly malé úrady riadne fungovali. Vari svetový gigant vo výrobe áut má takto slabo ošetrenú ochranu svojich dát? Vari svetový gigant vo výrobe áut nie je poistený pre takéto prípady? Ten svetový gigant, ktorému ak doručíte tovar s omeškaním, tak si voči vám uplatní okamžite zmluvnú pokutu, bez ktorej ani neuzavrie s vami zmluvu o subdodávkach.
Pravda je však úplne inde. Pravda pán Ševčovič. Tento eurokomisár pre všetko (postupne – komisár pre vzdelanie, kultúru a mládež, následne komisár pre medziinštitucionálne vzťahy a administratívu, ďalej komisár pre energetickú úniu a v súčasnosti komisár pre obchod a hospodársku bezpečnosť) rokoval v mene Európskej únie s prezidentom Trumpom o clách, ktoré stanovil pravdepodobne po raňajkách americký prezident voči EÚ. Uvedený výsledok, kedy na pomoc musela prísť aj predsedníčka EK prezentujeme ako veľmi dobrý výsledok.
Pravda je však taká, že India, ktorá rovnako čelí nezmyselným clám sa na rozdiel od EÚ vzoprela. India a jej subjekt JLR odmietli platiť každoročné licenčné a patentové poplatky za softwearové vybavenie vozidiel a montované komponenty na americký trh. Čo samozrejme nezostalo bez odozvy v pozadí diania. Zo zdroja blízkeho MH SR vyplýva, že USA začali tlačiť na menšinových akcionárov JLR v GB o zjednanie nápravy. Ibaže India na rozdiel od SR je zvrchovaný štát. Zástupcovia GB naopak tlačia na Vládu SR, pokiaľ nepríde k dohode aby uvoľnila peniaze na preklenutie uvedeného času. A tu prichádza status ministerky Sakovej na sociálnej sieti Hlasu o možnosti poukázať finančné prostriedky na úhradu miezd až do výšky 80%. To vážne po všetkých investičných stimuloch, štátnej pomoci, o ktorej rokovala aj EK ideme zachraňovať svetový automobilový gigant len preto, že krajina, z ktorej pochádzajú akcionári sa vzoprela nezmyselným clám človeku, ktorý ich „rozdáva „ na počkanie naprieč zemepisnej dĺžke a šírke? Slovenská republika predsa uzavrela zmluvu s JLR na samom počiatku, kde verím, že sú dopodrobna obsiahnuté všetky prípadné okolnosti krízových stavov a zároveň zaviazala investora JLR k plneniu podmienok udržateľnej zamestnanosti na niekoľko rokov.
Konšpirácia? Nie, naopak. Opäť informácia z overeného zdroja, že je to práve Čína, ktorá ponúkla technologickú pomoc, kde by sa dalo pri výrobe ušetriť od 9 do 15% výrobných nákladov.
Zároveň informácie od priamych zamestnancov JLR potvrdzujú, že sa nejedná o nejaký útok hackerov, ktorý by dokázal vyradiť takýto gigant z výroby na tak dlhý čas. Zopár informácií od pracovníka, technika – nižšieho manažmentu – skopírované zo správ –
16.9. 2025 – „JLR u nás robia aj novú halu na komponenty pre indické autá. Budú sa zatiaľ vyrábať len palubovky a máme to ísť rozbiehať to je nové info pre nás technikov tak uvidím zajtra budeme mať stretnutie tak dám vedieť čo sa vlastne deje“
17.9.2025 Vedenie JLR vydalo rozhodnutie – „Aktualizácia výroby v Nitre pre všetky zmeny od 17.9. do 24.9.2025“
„Ranná, poobedná a nočná zmena na prevádzkach Karosáreň, Lakovňa, Montáž, OTA a Kvalita je ZRUŠENÁ.
„Zrušenie pracovných zmien sa týka všetkých výrobných zamestnancov a zamestnancov administratívnych, technických a manažérskych pozícií, ktorí sú za štandardných okolností nevyhnutne potrební na zabezpečenie operatívneho chodu výroby, ktorí sú zaradení v režime KPČ na základe rozhodnutia ich priameho nadriadeného. ….atď z materiálu JLR.
22.9.2025 – cit.: „Tak u nás nové info ponúkajú nám Technikom prácu v Trnave pre Stellantis“ Ďalšia informácia je ešte šokujúcejšia – „Subdodávatelia JLR majú info, že majú nechať svojich zamestnancov doma do 15.11., včera som dostal take info.“ – zo zvýraznených správ je zrejmé, že ide o dlhodobý problém výroby v JLR, na ktorý bolo vedenie upozornené z materskej spoločnosti JLR z Indie.
Ďalšia informácia z nižšieho manažmentu JLR nič iné len potvrdzuje konanie akcionárov JLR a Indie voči clám – „Na Parkovisku stoja autá teraz ale tie majú nejaký problém z riadiacou jednotkou lebo omylom do nich dávali staré a už vyrábame modelový rok 2026 a jednotky boli 2025 a nechcú komunikovať z novým software“ – čiže rozmenené na drobné, nepredpokladám, že tak precízna výroba ako je v Nitre autá LR Defender a LR Discovery v hodnote okolo 100 tis. za kus by bola v už zabehnutej výrobe „odfláknutá“ a prišlo k omylu. Pokus nainštalovať zaplatený patentový softwear z tohto roku 2025 do nového modelového mohol byť len po dohode. Preto časť výroby stojí na dvore a je nepoužiteľná. K nej však nedošlo a ani k zaplateniu nových licenčných a patentových poplatkov ako odveta za clá.
Čiže aj keď nerád, musím skonštatovať, že Slovensko sa stalo rukojemníkom a pomaly nástrojom vydierania medzi veľmocami. Slovensko však JLR poskytlo nadštandardnú štátnu pomoc a je povinné v prvom rade vymáhať od JLR jeho zmluvné záväzky. Európska komisia v minulosti preverovala SR či neprišlo k prekročeniu maximálne dovolenej výšky investičnej pomoci v sume 125 miliónov eur. Stať sa tak malo nezarátaním všetkých dohodnutých podpôr. „Konkrétne Slovenská republika previedla na spoločnosť Jaguar Land Rover pozemok, na ktorom mal stáť nový závod na výrobu automobilov a ktorý je súčasťou veľkého priemyselného parku vo výstavbe, a takisto udelila oslobodenie od poplatku, ktorý sa má podľa slovenského práva zaplatiť pri prepise poľnohospodárskej pôdy na priemyselné pozemky,“ dodal v tom čase hovorca EK Ricardo Cardoso. Tu však investície štátu voči JLR neskončili. Ďalších 433 mil. € bolo preinvestovaných štátom v prospech JLR na okolitej infraštruktúre. Preto je na mieste aby príslušné orgány štátu začali rokovanie a prípadnú kontrolu plnenia zmluvných podmienok plnení zo strany JLR a to NKÚ, MH SR prípadne GP SR.
Chápem, že pracovníci JLR sú v nezávidenia hodnej situácii. Ale nevidím v súčasnej ekonomickej situácii SR dôvod, kedy každý jeden občan SR sa podieľa na sanácii verejných financií a nik sa ho nepýta či dobrovoľne, budú pracujúci a ich zamestnávatelia od Stakčína, cez Ľubicu až po Moravský Sv. Ján, ktorí prispievajú do fondu, ktorého sa má vyplácať kurzarbeit doplácať na politikov, ktorí nezmyselne zamerali ekonomiku jednostranne na automobilový priemysel. A nie len tak zadarmo. Pri všetkých sme boli dostatočne štedrí ako svetová finančná veľmoc. Len pre osvieženie pamäte –
PSA Citroen Trnava – Rozhodnutie o príchode padlo počas vlády Mikuláša Dzurindu (druhá Dzurindova vláda, 2002 – 2006).
Priama štátna pomoc: približne 6 – 7 miliárd slovenských korún (okolo 160 – 170 miliónov €).
Forma pomoci:
Daňové úľavy – zníženie alebo odpustenie dane z príjmu počas prvých rokov.
Priame dotácie na vytvorenie pracovných miest a investície do technológií.
Príspevky na školenia zamestnancov.
Nepriama podpora:
štát a samospráva investovali do infraštruktúry – napojenie závodu na diaľnicu, železnicu, príprava priemyselného parku v Trnave.
pomoc s výkupom a vysporiadaním pozemkov.
Kia Motors Žilina (Dzurinda, 2. vláda)
Rozhodnutie: 2004.
Výška pomoci: približne 230 – 240 miliónov € (štátne stimuly a infraštruktúra).
Priame pracovné miesta: cca 3 000.
Podpora na jedno pracovné miesto: ~75 000 – 80 000 €.
K tomu predaj všetkých rozhodujúcich energetických podnikov, častokrát len jednému záujemcovi v súťaži aj napriek tomu dobre zaplatenému výberovému poradcovi. Postupný zánik niekoľkých veľkých podnikov na spracovanie potravín, mäsa a mlieka. Pamätáte si na výrok Ivana Mikloša? „Keď jogurty nedokážeme vyrobiť, tak ich dovezieme…. „. Veď ich aj dovážame a tak zaťažujeme záporné obchodné saldo. Mohol by tento ekonomický expert, ktorý je v súčasnosti opäť v kurze vysvetliť verejnosti aspoň tri príklady jeho ekonomických opatrení, ktoré vedú k rastovej ekonomike, ktorú tak často spomína?
Preto ten sarkastický nadpis. Všetkým treba raz a navždy poďakovať za stav, kde sa nachádzame. A nie len im. 17. Novembra by si Slováci mali vziať príklad z roku 1831 tzv. Sedliacke povstanie, kedy približne 40 tis. sedliakov chytilo cepy a vymlátilo všetkých mocipánov v Zemplínskej, Abovskej, Spišskej a Šarišskej župe. Dnes všetkých naprieč politickému spektru a uziapaných Naďovcov na pódiách, ktorý nás štvú proti sebe.
Autor sa podieľal na pilotnom projekte spúšťania Štátnej pokladnice v roku 2002, ktorá bola uvedená 1.1.2003 do prevádzky.
...roku 1831 tzv. Sedliacke povstanie, kedy... ...
Náprava katastra bola podstatne zložitejšia... ...
Celá debata | RSS tejto debaty