Toto bolo hlavným motívom tlačovej besedy premiéra spoločne s ministerkou hospodárstva Denisou Sakovou, ktorá celý čas stála v pozadí a meravo sledovala a neviem či aj počúvala, čo bolo obsahom TB. Uvedená TB bola necelý mesiac dozadu ale keďže sa priebežne kumulujú informácie a udalosti, ktoré neprinášajú pozitívne zmeny v ekonomike, hospodárstve ani predovšetkým pozitívne zmeny v bežnom živote obyčajného Slováka, tak si dovolím dvom menovaným pripomenúť zopár faktov.
Na Slovensku máme v súčasnosti 4 veľké automobilky – VW Bratislava, Stelantis group (PSA Peugeot/Citroen) Trnava, Kia Slovakia Teplička nad Váhom a Jaguár Land Rover Nitra. Každá z týchto investícií na Slovensku bola sprevádzaná s veľkou podporou štátu aby vôbec na Slovensko prišli, čo hraničilo s vážnou pozitívnou diskrimináciou voči domácim podnikateľom, ktorým neboli odpustené dane, neboli poskytnuté prostriedky v takom objeme na vytvorenie ale najmä udržanie pracovných miest.
Poďme sa pozrieť na dve spoločnosti, ktoré chceme podľa premiéra za každú cenu udržať s imperatívom, že ide o prežitie Slovenska.
Skupina Volkswagen (VW) dosiahla v minulom roku výrazne nižší zisk v dôsledku tvrdej konkurencie v Číne a vysokých nákladov na reorganizáciu. Čistý zisk klesol takmer o 31 % na 12,4 miliardy eur, oznámila spoločnosť v utorok. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.
Automobilke výrazne klesol zisk na jej kľúčovom čínskom trhu. Dodatočné vysoké náklady vznikli okrem iného aj v dôsledku zatvorenia závodu Audi v Bruseli. Prevádzkový zisk skupiny klesol o 15 % na 19,1 miliardy eur. Na druhej strane sa obrat zvýšil o necelé jedno percento na 324,7 miliardy eur. Spoločnosť oznámila, že dividendu za minulý rok zníži o 30 % na 6,35 eura.
Napriek zložitej situácii v automobilovom odvetví koncern VW v roku 2025 očakáva vyššie tržby, ktoré by mali v porovnaní s predchádzajúcim rokom vzrásť až o 5 %. Vedenie skupiny sa krátko pred koncom minulého roka dohodlo s odbormi na reštrukturalizačnom programe, v rámci ktorého má do roku 2030 zaniknúť v koncerne 35.000 pracovných miest, čo predstavuje takmer každé štvrté miesto vo vlajkovej značke Volkswagen.
Druhý príklad výrobcu áut na Slovensku Automobilová skupina Stellantis zaznamenala v minulom roku prudký pokles zisku v dôsledku problémov v Severnej Amerike. TASR o tom informuje na základe správy agentúry AFP.
Čistý zisk pripadajúci akcionárom v roku 2024 klesol o 70 % na 5,52 miliardy eur zo sumy 18,63 miliardy eur v predchádzajúcom roku. Skupina ďalej v stredu oznámila, že je obrat vlani klesol o 17 % na 156,9 miliardy eur, čo odôvodnila „dočasnými medzerami v ponuke produktov“ a opatreniami zameranými na zníženie zásob.
Skupina oznámila, že v roku 2025 plánuje uviesť na trh 10 nových modelov. V minulom roku automobilka čelila rastúcim ťažkostiam vrátane oneskorenej ponuky nových modelov a slabším predajom v Severnej Amerike, ktorá je jej kľúčovým trhom. Medzi 14 značiek taliansko-americko-francúzskej skupiny patria okrem iných Fiat, Peugeot-Citroen, Opel, Maserati, Chrysler, Ram a Jeep. Tu treba zdôrazniť, že akcionár Peugeot-Citroen je štát Francúzsko.
Aby sa čitateľ uviedol do kontextu informácií, tak uvediem čísla prijaté NR SR ako zákon č. 345/2024 Z.z. podpísaný prezidentom SR.
Detaily rozpočtu:
Celkové príjmy: 27 620 827 091 eur
Celkové výdavky: 33 899 538 438 eur
Schodok: 6 278 711 347 eur
Samozrejme, toľko hovoria čísla v Zbierke zákonov. Skutočnosť sa bude oveľa líšiť, či si to niekto pripúšťa alebo nie. Ešte jeden údaj do kontextu informácií, že čísla výdavkov 33, 899 mld. € ide len na sociálne potreby 19 mld. €.
Prečo to uvádzam? Skúsme si v číslach premietnuť štátny rozpočet SR oproti číslam koncernu VW a koncernu Stelantis group. VW group má obrat 11,7 x väčší ako je príjmová časť ŠR na rok 2025 a ráta ešte z 5% rastom. Jeho klesajúci zisk dosahuje polovicu ŠR SR.
Stelantis group má obrat 5,7 krát väčší ako je ŠR SR a vykázal zisk, ktorý je väčší ako celý plán obnovy SR. Interné materiály skupiny pomenovali príčiny a hovoria o plánoch a opatreniach na zabezpečenie rastu.
Preto sa pýtam – hovoril predseda vlády SR s predstaviteľmi aspoň jedného koncernu, kde vidia SR, resp. svoje výrobné jednotky v rámci koncernov? Hovorila ministerka Saková s prezidentmi koncernov? Vysvetlila im ako je schopná zabezpečiť cenovo dostupné energetické vstup pre ich výrobné jednotky v SR? Apelovala na prezidentov koncernov, ktorý požívajú vysoké postavenie v rámci jednotlivých ekonomík štátov aby sa postavili za energetické záujmy svojich výrobných kapacít aj v SR?
Ak nie v opačnom prípade sa pýtam, potom koho záujmy ide hájiť vláda SR, ktorá postavila malé výrobné jednotky uvedených koncernov na úroveň prežitia SR?
Tu sa treba zamyslieť nad množstvom faktov, ktoré sprevádzajú SR od jej vzniku v roku 1993. SR nikdy nemala prebytkový rozpočet. Aj v dobrých – nie krízových – časoch vykazovala deficity, ktoré boli vždy krásne politicky zdôvodnené.
Dlhodobo všetci sledujeme zhoršovanie podmienok verejnej správy SR, verejných služieb ako je zdravotníctvo a to i napriek tomu, že z roka na rok sa zvyšujú pridelené prostriedky do tohto rezortu. Vo verejnej správe štátu sa dlhodobo neurobili a nerobia žiadne opatrenia vedúce k zvýšeniu efektívnosti fungovania. Do digitalizácie sa rokmi naliali miliardy € bez viditeľného efektu spätnej väzby na efektívnosť verejnej správy. V roku 2010 Smer vládol sám. Mal možnosť znížiť počet zamestnancov vo verejnom sektore ako to ohlasoval vo svojom programe ESO. Opak bol pravdou.
SR dlhodobo zaostáva v oblastiach ako je – vzdelanie, veda, výskum, inovácie. Vo verejných výdavkoch na vedu, výskum, inovácie sme na chvoste EU. Čo sa týka nových patentov, sme na chvoste EU, prílev zahraničných investícií, ktoré by pozdvihli úroveň spomínaných segmentov ( nie zaberanie úrodnej pôdy) sme opäť na chvoste EU. Využívanie eurofondov sme na chvoste EU.
Máme najvyššie odvodové zaťaženie zo štátov V4 a sme na poslednom mieste vo výkonnosti ekonomík. Ešte pred 15 rokmi sme boli na 2. mieste za Českou republikou.
V roku 2024 sme mali 4. najvyšší deficit ŠR spomedzi 27 štátov EÚ. Navyše podľa správy EK máme v roku 2025 najvyššie riziko dlhodobej neudržateľnosti verejných financií. Máme ako jediný štát EÚ, ktorý má vysoké riziko riešenia deficitu z titulu 4. najhoršieho deficitu s pomedzi 27 štátov v rámci EÚ druhý najhorší demografický vývoj po Luxembursku.
Majú rezorty hospodárstva – plán vývoja ekonomiky, školstva – plán edukatívnych potrieb pre priemysel do roku 2030, ministerstvo práce – plán podpory rekvalifikácie podľa plánov a potrieb ministerstva hospodárstva do roku 2030???
Toto všetko sa týka najmä ľudí v práceschopnom veku, pretože tí, ktorí prídu do praxe o 15 rokov už dnes žijú. Čiže už dnes vieme ako sa demografia bude vyvíjať a podpíše sa pod výkonnosť slovenskej ekonomiky. Zároveň máme najrýchlejšie stárnucu populáciu. Ibaže demograficky horšie Luxembursko nemá deficit verejných financií ale má štátny rozpočet prebytkový. Majú vytvorenú rezervu napr. na dôchodky oproti SR, ktoré ústami predsedu vlády a ministerky hospodárstva ide sanovať akcionárov VW a Stelantis.
Oproti tomu akosi zaniklo vyhlásenie šéfa klubu 500 Vladimíra Sotáka – Dokážeme prežiť rok, dva, možno tri. Priemysel žiada veľké zmeny, u Sakovej je však ticho. Slovenský priemysel si vypočul zo strany štátu za posledné roky množstvo sľubov. Väčšina z nich, ktoré nás mali priblížiť Západu, sa však do reality nikdy nepremietla. Problémom sú stratové podniky, ktoré donekonečna v červených číslach fungovať nemôžu. Sám som na požiadanie člena klubu 500 pripravil materiál o 5 bodoch, ktoré mali byť prednesené ministrovi ŽP T. Tarabovi na spoločnom stretnutí na jar 2024. Bohužiaľ materiál nebol prezentovaný nahlas iba odovzdaný v písomnej forme ministrovi, ktorý dodnes v prospech slovenského priemyslu ako najväčšieho platiteľa do Enviro fondu neurobil nič.
Slovenskej republike zjavne chýba vízia preklenujúca vždy jedno volebné obdobie. Kým generáli VW vedia čo robiť do roku 2030 vrátane zrušenej výroby batérií, prepustenia 35 tis pracovníkov, Stellantis vie, že na trh uvedie 10 nových modelov, tak SR rozpredáva úrodnú pôdu , vodu a konsoliduje na úkor obyvateľstva a domáceho podnikateľského prostredia.
Ing. Tibor Danáč, MSc.
+++++++ ...
VW vie, Stelantis vie- ale žial až o 2,3 roky.... ...
Celá debata | RSS tejto debaty